Rozporządzenie GPSR - czym jest i czego dotyczy?
General Product Safety Regulation (czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988) to nowe unijne rozporządzenie, które ma na celu ochronę konsumentów, szczególnie w obszarze zakupów online. W dobie rosnącej popularności e-commerce – GPSR nakłada na sklepy internetowe dodatkowe obowiązku dotyczące bezpieczeństwa produktów oferowanych w internecie. Rozporządzenie obejmuje wszystkie produkty trafiające na rynek UE, w tym te sprzedawane online i wymaga od sprzedawców, by priorytetowo traktowali bezpieczeństwo konsumentów. GPSR dotyczy sprzedaży konsumenckiej (B2C), transakcje B2B są wyłączone z zakresu jego stosowania.
GPSR wprowadza liczne wymagania dla:
Producentów – są zobowiązani do projektowania, testowania i oznaczania swoich wyrobów w sposób zgodny z wymogami GPSR. Muszą również prowadzić dokumentację techniczną oraz rejestrować zgłoszenia od klientów.
Importerów – ich rolą jest upewnienie się, że sprowadzane na rynek produkty spełniają standardy bezpieczeństwa i są prawidłowo oznaczone. Mają także obowiązek przechowywania dokumentacji technicznej przez okres 10 lat.
Dystrybutorów – odpowiadają za sprawdzenie, czy produkty są prawidłowo oznaczone oraz czy dołączono do nich wszystkie niezbędne instrukcje i informacje dotyczące bezpieczeństwa.
Platformy sprzedażowe od długiego czasu przygotowują się do wejścia w życie nowych przepisów. Zgodnie z art.19 GPSR przedsiębiorca sprzedający na odległość będzie musiał dodawać także dane identyfikujące producenta. Dla sklepów internetowych oznacza to większą odpowiedzialność i konieczność spełniania nowych standardów bezpieczeństwa.
Jakie zatem są najważniejsze zmiany wprowadzone w GPSR?
Zapewnienie bezpieczeństwa produktów: sklepy internetowe mogą oferować jedynie produkty, które spełniają standardy bezpieczeństwa.
Szybka reakcja na zagrożenia: e-sklepy będą musiały mieć przygotowane procedury szybkiego reagowania w sytuacjach, gdy produkty mogą stanowić zagrożenie dla konsumentów. W praktyce oznacza to m.in. możliwość szybkiego wycofania produktu ze sprzedaży i poinformowania klientów o konieczności zaprzestania jego użytkowania.
Informowanie o zagrożeniach: właściciele -e-sklepów będą zobowiązani do informowania konsumentów o potencjalnych zagrożeniach związanych z produktami, zwłaszcza w przypadkach, gdy produkty są odnawiane lub naprawiane przed ponownym wprowadzeniem do sprzedaży.
Obowiązkowy szczegółowy opis produktów: sklepy internetowe muszą dostarczać klientom pełne informacje na temat pochodzenia produktu, jego składu i wszelkich potencjalnych zagrożeń. To zwiększa przejrzystość zakupów online i wzmacnia zaufanie konsumentów.
Kary finansowe za naruszenia : GPSR wprowadza sankcje finansowe za nieprzestrzeganie przepisów. Rozporządzenie zobowiązuje państwa członkowskie do ustalenia sankcji, które będą skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
Jak dostosować Comarch e-Sklep do wymogów GPSR?
Zachęcamy do zapoznania się z poradnikami Comarch, które pomogą lepiej dostosować ofertę e-sklepu do wymogów GPSR