AI - jaka czeka nas przyszłość technologiczna?

...

Pytanie, które nurtuje wielu: czy Sztuczna Inteligencja zagrozi firmom, pracownikom, ludziom czy otworzy przed nimi nowe możliwości? Czy jeśli sztuczna inteligencja jest teraz tak popularnym tematem, oznacza to, że jest to początek nowej ery rozwoju człowieka?

Trzeba przyznać, że sztuczna inteligencja kształtuje przyszłość ludzkości w niemal każdej branży. Jest już głównym motorem powstających technologii, takich jak duże zbiory danych, robotyka i IoT, nie wspominając o generatywnej sztucznej inteligencji, z narzędziami takimi jak ChatGPT i generatory grafiki AI, które zyskują sporą uwagę. OpenAI (twórca ChatGPT)  jest niewątpliwie projektem AI, który odniósł największy sukces we wdrażaniu tego modelu. Przed wprowadzeniem ChatGPT, temat sztucznej inteligencji był już znany wśród społeczności programistów. Przy obecnym poziomie rozwoju technologicznego filmy takie jak Matrix, nie wydają się już tak fikcyjne i nierealne. 

Jednak ChatGPT to tylko mała cząstka możliwości AI. W rzeczywistości narzędzia sztucznej inteligencji są szeroko stosowane w różnych dziedzinach, takich jak: Nawigacja, Marketing, Robotyka, Hazard, Opieka zdrowotna.

 

124669_1.jpg

 


Sztuczna inteligencja od dawna jest obecna w codziennym życiu. Wyszukiwarki internetowe, które na podstawie historii wyszukiwań i zakupów uczą się naszych wyborów, by lepiej dostosowywać wyświetlane treści. Na wielu stronach internetowych wykorzystywani są cyfrowi asystenci, którzy odpowiadają na pytania i pomagają w rozwiązywaniu poszczególnych problemów technicznych. Inteligentne stają się też całe domy, biura i miasta  (technologie regulujące np. ruch drogowy czy oszczędzanie energii). Wiele samochodów korzysta z funkcji bezpieczeństwa opartych na  AI (czujniki, nawigacja). AI wykorzystywane jest do analizy dużych ilości danych także w służbie zdrowia (pomaga np. w ulepszaniu diagnostyki i odbieraniu połączeń alarmowych). Styczność ze sztuczną inteligencją mamy również podczas korzystania z rozwiązań typu smart (kupowanie biletów, wypłata z bankomatu, smartfony, translatory). 

Mając na uwadze powyższe przykłady zastosowania sztucznej inteligencji musimy mieć świadomość, że to dopiero początek możliwości AI. Sztuczna inteligencja, którą znamy teraz, jest na początku swojego rozwoju, a takie przełomy, jak ten z ChatGPT, są dowodem na to że czeka nas w stosunkowo krótkim czasie więcej ulepszeń w mechanizmach i funkcjach AI. Przyszłość technologiczna jest pod wielkim znakiem zapytania. Wiadomo jednak  na pewno  - jest nieunikniona i nie do zatrzymania.

 

Sztuczna Inteligencja w produktach Comarch .

Comarch od dawna wykorzystuje w swoich systemach sztuczną inteligencję (AI). Eksperci z firmy wyjaśnili, jak pomaga ona klientom w usprawnieniu działań biznesowych. Jak mówi Sebastian Smiatek, Konsultant Comarch ES ds. rozwiązań biznesowych (isbtech.pl) "Ze względu na zdolność uczenia się algorytmy AI mogą mieć zastosowanie tam, gdzie nie poradzą sobie tradycyjne algorytmy".

 

COMARCH_AIM_Capabilities.jpg

źródło:https://www.comarch.pl/ai/

 

Jakie produkty/sektory Comarch posiadają obecnie funkcjonalności AI ? 

  • W systemach ERP tworzonych dla sektora MSP to usługi tj. OCR, BI Point i Comarch ERP Optima , które znacznie ułatwiają pracę przedsiębiorcom.

  • Comarch Healthcare, który wykorzystuje możliwości uczenia maszynowego (machine learning) w służbie zdrowia, oparte na sztucznej inteligencji IT.

  • Sztuczna Inteligencja i Uczenie Maszynowe jest obecne również w Telekomunikacji. Jednym obszarów, gdzie w telekomunikacji wykorzystać można algorytmy jest zapewnienie odpowiedniej jakości sieci i usług. Produkty Comarch z linii Intelligent Assurance & Analytics oraz Integrated Assurance pomagają dostawcom telekomunikacyjnym na szybkie wykrywanie błędów sieciowych, diagnozowanie zaistniałych incydentów, błyskawiczne naprawianie usterek, a nawet wykrywanie potencjalnych problemów (preventive maintenance).

  • Finanse. Comarch Anti-Money Laundering. Jest to system  do wykrywania oszustw przeznaczony dla instytucji finansowych – zobowiązanych do monitorowana, weryfikowania i zgłaszania podejrzanych transakcji organom nadzorującym. Comarch Anti-Money Laundering  potrafi zidentyfikować i zrozumieć relacje i podobieństwa między danymi, a następnie uczy się wykrywać anomalie lub klasyfikować i przewidywać konkretne zdarzenia. Comarch Anti-Money Laundering  potrafi zidentyfikować i zrozumieć relacje i podobieństwa między danymi, a następnie uczy się wykrywać anomalie lub klasyfikować i przewidywać konkretne zdarzenia.

  • Duże przedsiębiorstwa. Zgodnie z danymi podanymi na stronach Comarchu algorytmy sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego wykorzystywane są w celu zwiększenia zaangażowania klientów (tworzenie spersonalizowanych ofert, wykrywanie oszust lojalnościowych, analiza satysfakcji klienta, oraz wiele więcej).  Mówimy tu o funkcjach tj. Offer Personalization (pozwali Ci znaleźć wzory w koszykach zakupowych Twoich klientów i oferować produkty zgodne z ich preferencjami), Loyalty Fraud Detection (identyfikowanie nietypowych zachowań uczestników programów lojalnościowych w celu uniknięcia ewentualnych niedogodności finansowych), Sentiment Classification (budowanie silnych relacji klientów poprzez np. opinie klientów  dodawanych w mediach społecznościowych).

Podsumowując: pamiętajmy jednak, że mimo wszystko, mimo możliwości sztucznej inteligencji, mając na uwadze bezpieczeństwo i kontrole - to użytkownik oprogramowana ostatecznie decyduje jakie algorytmy zastosuje. Zatem ostatnie słowo należy do niego.  Sebastian Smiatek, Konsultant Comarch ES ds. rozwiązań biznesowych zopiniował to tak: " W ogólnym rozrachunku sztuczną inteligencję należy traktować jako narzędzie, które może wesprzeć pracowników poprzez automatyzację powtarzalnych i żmudnych czynności, co pozwoli przenieść wysiłki specjalistów w stronę działań kreatywnych" (isbtech.pl)